Şoseaua a fost realizată între 1970 şi 1974, fiind rezultatul unui proiect strategic militar, iniţiat ca urmare a invaziei, în 1968, a Cehoslovaciei de către trupele sovietice. În proiectul iniţial, traseul trebuia să fie mai îngust, de o singură bandă, iar tunelul principal ce traversa munţii ar fi avut 7 km lungime, evitându-se parcurgerea zonei subalpine (Bâlea Lac); astăzi, se poate observa că Transfăgărăşanul a fost configurat cu o lăţime de două benzi de circulaţie, iar tunelul Capra-Bâlea Lac traversează doar creasta munţilor, având o lungime de sub 1 km.
Întâi s-a lucrat la realizarea tunelurilor în munte, apoi, în ultimele etape, a fost amenajat drumul de suprafaţă (de aceea, în imaginea veche din 1973 nu apar serpentinele). Chiar dacă a fost inaugurat în 1974, asfaltarea şi dotarea cu alte utilităţi a durat până în 1980.
localizare în prezent: DN 7C, jud. Sibiu
sursa online a fotografiei originale: colectii.toateblogurile.ro
fotograf original: Cornelius Ionescu